Facebook speelde een niet te onderschatten rol bij de presidentsverkiezingen in de VS. Nieuwsorganisaties willen hun artikelen graag delen via het reusachtige sociale netwerk, omdat het veel verkeer naar hun websites leidt.
Maar er is een keerzijde. De mobiele Facebook-app toont alle links op dezelfde manier, ongeacht of de inhoud betrouwbaar is of niet. Meldingen van obscure sites krijgen eenzelfde belang toegekend als links van gevestigde media zoals The New York Times of Politico. De Facebook-app opent een nieuwswebsite in een eigen venster, waardoor de bron enigszins naar de achtergrond verdwijnt.
BuzzFeed beschreef eerder deze maand hoe tieners uit Macedonië nepverhalen maakten voor hun eigen nepnieuwssites – vooral rond Donald Trump – om daarmee vervolgens enorme bedragen aan advertentie-inkomsten binnen te halen. 3.000 tot 5.000 dollar per maand is geen uitzondering, een vorstelijk bedrag in het Balkanland.
‘We waarderen authentieke communicatie’
Facebook heeft nu, na de verrassingsoverwinning van Donald Trump, toegegeven dat het een rol moet gaan spelen in het beoordelen van informatie en het tegengaan van misleidende of puur onware berichten, schrijft TechCrunch.
“We nemen desinformatie op Facebook zeer serieus. We waarderen authentieke communicatie en (…) beseffen dat er ondanks onze huidige inspanningen nog veel te doen is. Daarom is het belangrijk dat we onze kennis en kunde om foutieve informatie te detecteren, verbeteren. We zetten ons volop in om dat werk voort te zetten en de ervaring op ons platform te verbeteren.”
Topman Mark Zuckerberg denkt echter niet dat nepnieuws op Facebook de uitslag van de verkiezingen heeft beïnvloed. "Kiezers nemen beslissingen op basis van de dingen die ze meemaken in het dagelijks leven", zei de Facebook-oprichter donderdag op een conferentie nabij San Francisco. Iedereen die dat gelooft, heeft volgens Zuckerberg de boodschap van Trumps aanhang niet begrepen.